Dat was de zomer alweer! – Wat waren we blij met de tent over de boot! We hebben lekker door kunnen werken ondanks het weer. uiteindelijk hebben veel vrienden ons geholpen met het klussen en zijn we een heel eind gekomen. We hebben niet heel juli en augustus geklust, het moet wel leuk blijven en daarom hebben we de nodige uitstapjes gehad en zijn we last-minute nog een weekje naar Malta geweest. In de vorige blog schreef ik dat ik 160-200 uur aan de Emma wilde werken deze zomer. Daar zijn we niet in de buurt gekomen helaas. Het doel van de 200 uur was om het onderwaterschip waterdicht te krijgen, en dat is wel bijna gelukt! Nog een uurtje of 30 denk ik en het onderwaterschip is klaar.
De restauratie – uur 202 tot 281
Op 3 juli begon het klussen allemaal weer! eerst maar verder achterin het schip, nog maar een paar plekjes daar onder de waterlijn te vinden. Onder een van de spanten zat nog flink wat rot dus hier moest weer een nieuw stuk in. Ik heb een mooi puzzelstukje op maat geslepen en er in gezet, nog een nieuw stuk spant er op en dan is het weer goed. het spant daarvoor was iets rot tussen gekomen, de huid was nog dik genoeg dus het was een kwestie van de roest er tussenuit halen, het spant weer op de huid klemmen en de klinknagels vollassen. Wendy is druk in de weer geweest met de antikwast (zoals ze de elektrische verfkrabber noemt) om op zoek te gaan naar rotte plekjes, slechte klinknagels etc.
Hierna was de voorkant aan de beurt. Een flink stuk door gebrek aan afwatering in de bilge moest vervangen worden. Een lastig dubbel gekromde plaat. De kartonnen mal maken was al een hele uitdaging maar na passen en meten had ik het vertrouwen dat dit zou moeten passen. Eenmaal uitgeslepen uit een plaat begon het zware werk. De plaat is in twee richtingen gekromd en ik had bedacht om dit op de traditionele manier er in te krijgen. In het zand ben ik begonnen met hameren, net zo lang tot op het oog het goed leek. Passen, en weer verder hameren totdat ik het goed genoeg vond. Daarna was het plaatsen nog even zwaar, maar met een paar spangorders zat het zo op zijn plek. Aan de binnenkant moeten drie spanten opnieuw opgebouwd worden bij dit deel. Daarvoor ga ik een strip in de juiste vorm buigen/hameren.
Er zaten heel veel doorvoeren in de romp, 11 in totaal. Deze moeten ook allemaal dicht. Hier weer het zelfde verhaal als altijd, uitslijpen, kartonnen mal maken, nieuw staal op maat maken, dit voorvormen en er in lassen. Dit trucje gaat nu redelijk snel, zo’n drie gaten per dag en dan vind ik het voldoende. Hierbij kwam ik wel bij een van de gangen een foutje tegen. Waarschijnlijk tijdens het walsen van die plaat ooit is het fout gegaan. Er zit een corrosie laag in de gang waardoor deze nu uit een soort van twee helften bestaat. Dit betekent dat er nog een heel flink stuk vervangen moet worden. Of ik het in meerdere delen of uit één groot deel ga doen ben ik nog niet uit. Als afwisseling ben ik met de kuiprand bezig geweest en het berghout is door een paar vrienden deels verwijderd. Deze zat vol met water maar de corrosie er in valt gelukkig mee. Nog een mooie bijkomstigheid is dat we over de helft zijn met het verwijderen van het beton uit de kiel. Het gaat nu vrij makkelijk gezien het allemaal nat is en niet uitgehard.
Hopelijk kan ik in komende twee maanden het onderwaterschip af krijgen inclusief de nieuwe delen in de spanten voor, om daarna met het potdeksel en het dek bezig te gaan. Als dit lukt kan ik in het voorjaar hopelijk aan de kajuit beginnen.
Groetjes Wendy en Sjoerd